Assalamualaikum,
Saya mulakan coretan ringkas ini dengan menimbulkan
pertanyaan yang selalu bermain di minda kita; MENGAPA SUKAR UNTUK MEMBINA
KEPERCAYAAN PELANGGAN/ORANG RAMAI TERHADAP APA YANG KITA TAWARKAN?
Antara sebab-sebab yang utama adalah;
- Mereka tidak percaya kepada kita kerana mereka
tidak kenal siapa kita.
- Penerangan tentang produk/perkhidmatan yang
kita tawarkan tidak memuaskan.
- Cara berhubung/berkomunikasi yang tidak jelas.
Kepercayaan bukanlah sesuatu yang boleh dibina
dalam masa yang singkat. Apa yang perlu lakukan adalah percaya dan yakin kepada
apa yang anda tawarkan. Tidak perlu menokok tambah dan berpura-pura untuk
menampakkan kehebatan produk/perkhidmatan anda. Perbuatan menokok tambah itu
adalah suatu penipuan.
Beberapa langkah penting yang perlu kita lakukan untuk
membina kepercayaan pelanggan terhadap perkhidmatan/produk kita. Semakin tinggi
kepercayaan pelanggan, Insyallah semakin banyak produk/perkhidmatan yang boleh
kita tawarkan.
1. Bina
Kepercayaan Kita Terhadap PEMBERI REZEKI
Sesungguhnya apa yang ada di dunia ini adalah
milik Allah SWT dan kita sebagai hamba-Nya hanya mengusahakan dan mentadbirnya
sebagaimana yang telah diperintahkan. Justeru itu kita wajib yakin bahawa Allah
telah menetapkan rezeki untuk kita dan kita perlu berusaha sebaik mungkin
supaya apa yang kita perolehi diberkati oleh Allah SWT.
Apabila keyakinan dan Kepercayaan kita kepada
Allah SWT berada pada tahap yang paling tinggi maka kita dapat mengelakkan diri
kita dari perasaan bongkak, riak jika beroleh kekayaan, mengelakkan dari
merungut dan menyalahkan pihak lain jika perniagaan kita gagal. Rasa syukur dan
sentiasa istiqamah dalam berusaha boleh menjadikan kita lebih kuat dan sabar
dalam menghadapi ujian dan dugaan dari Allah SWT.
2. Bina
Kepercayaan Terhadap Diri Sendiri
Apabila kepercayaan kita terhadap PEMBERI REZEKI
adalah tinggi, kita akan lebih bermotivasi untuk meneruskan perniagaan/perkhidmatan
dengan lebih baik dan cemerlang. Pastikan tindakan kita adalah selari dengan
matlamat yang telah kita tetapkan dan semestinya mencari redha Allah itulah
yang paling penting.
Apabila kita mencari redha Allah dalam setiap tindakan kita, Insyallah asas kepercayaan dan keyakinan terhadap diri sendiri akan terbina. Dari situ perancangan dan persediaan mempromosikan perkhidmatan/produk boleh dilakukan dengan lebih baik.
3. Bina Kepercayaan Pelanggan
Terhadap Diri Anda
Kepercayaan pelanggan kepada kita wujud melalui
dua aspek iaitu pemerhatian langsung pelanggan terhadap kita dan melalui
pendengaran dari pihak lain.
Jika kita sentiasa bercakap besar, membangga
diri, tetapi penerangan kita tentang perkhidmatan/produk yang kita tawarkan tidak
jelas dan tidak meyakinkan, maka sukar untuk memperolehi kepercayaan mereka.
Justeru itu, kita harus ingat bahawa kebanggaan
terhadap diri sendiri tidak membawa makna sebaliknya kebaikan dan manfaat yang
diperolehi para pelanggan melalui perkhidmatan/produk yang kita tawarkan adalah
lebih penting.
Kita mestilah sentiasa istiqamah dalam setiap
penerangan, tindak tanduk kita walau dengan sesiapapun tanpa melihat kepada
pangkat dan kedudukan, Perbuatan itu hanya akan menyerlahkan lagi
ketidakiklhasan kita dalam perniagaan dan hanya mengharapkan keuntungan
semata-mata.
Kesamarataan dalam memberi perkhidmatan akan memberi
kelebihan kepada kita. Pelanggan akan lebih menghargainya dan bercerita kepada
orang lain mengenainya. Promosi mulut ke mulut seperti ini adalah sesuatu yang
paling berkesan untuk membina kepercayaan pelanggan supaya mereka membeli
daripada kita.
Kita juga mesti menunjukkan akhlak yang baik
dengan sentiasa menepati janji, mengotakan apa yang dikata dan membenarkan apa
yang memang benar. Tidak perlu membandingkan produk/perkhidmatan kita dengan
syarikat lain. Jelaskan sahaja kelebihan produk sendiri tanpa perlu
memperlekehkan produk-produk lain.
Perkara-perkara kecil sebegini banyak membantu
membina kepercayaan pelanggan terhadap diri kita.
Sekian dulu sebagai peringatan untuk diri saya dan rakan-rakan sekalian :)